Alles over AXS-batterijen
Als je fiets is uitgerust met AXS, heb je ten minste één oplaadbare SRAM AXS-batterij. Deze kleine energie-eenheden kunnen een hele reeks AXS-componenten van stroom voorzien, zijn uitwisselbaar tussen de onderdelen van je fiets, gemakkelijk verwisselbaar tijdens een rit en volledig oplaadbaar in een uur of minder. Dezelfde batterij is compatibel met de voor- en achterderailleurs van eTap AXS, Eagle AXS-derailleurs, Reverb AXS-zadelpen en Flight Attendant-ophangingssystemen.
Met slechts 24 gram weegt een AXS-batterij minder dan het energiegeltje in je cargo bib-pocket. Dus moet je een reservebatterij meenemen? Kun je er gewoon een generieke online bestellen? Wat is de beste manier om met batterijen op reis te gaan? En wat met de batterijen in schakelaars en vermogensmeters? We zijn hier om al je batterijvragen te beantwoorden.

"Wat zijn die rode dingen?"
Toen je je nieuwe fiets in de winkel ophaalde en de monteur je een aantal rode plastic stukjes overhandigde, heb je ze misschien in de rommel lade gegooid. Deze zijn eigenlijk belangrijke onderdelen, genaamd batterijterminale beschermers en batterijblokken. Wanneer je een batterij verwijdert voor opslag, reiniging of vervoer, heb je beide nodig. Ze beschermen en behouden je batterijen en componenten wanneer ze niet in gebruik zijn.
Technische tip: Gebruik de verstelbare draaischijf op je batterijdeksel om je te helpen de laadstatus van de batterij te onthouden.

"Wat met wassen?"
Je AXS-systeem is volledig waterdicht, maar agressieve wasttechnieken in combinatie met zure of vetoplossende reinigers kunnen je elektronische componenten en batterijen beschadigen zonder de batterijterminale beschermers en batterijblokken te gebruiken. Verwijder je batterijen, installeer die rode dingen weer en was zorgeloos verder.

"Moet ik de batterijen verwijderen voor vervoer?"
Of je nu reist per vliegtuig, trein of auto, het verwijderen van je batterijen tijdens het transport voorkomt batterijontlading. Hoe langer de reis, hoe noodzakelijker dit wordt. Wanneer je batterij geïnstalleerd is, gaat je AXS-systeem alleen in de energiebesparingsmodus wanneer de fiets stil staat. Zodra je fiets beweegt, wordt het systeem weer actief. Tijdens het reizen zal je fiets denken dat hij in beweging is, dus je wilt de reistijd gelijkstellen aan de rijtijd. Een rit van 30 minuten naar een lokaal trailhead vereist misschien geen batterijverwijdering, maar een reis van de ene kant van het land naar de andere zeker wel. Bij twijfel, verwijder de batterijen en vervang ze door blokken.
Technische tip: Houd je batterijen in je handbagage tijdens vliegreizen, aangezien lithiumbatterijen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen als ze tijdens een vlucht beschadigd raken. Je batterijen kunnen door de beveiliging in beslag worden genomen als ze in de ruimbagage liggen.

"Heb ik een reserve nodig?"
Denk aan reservebatterijen zoals je denkt over snacks voor onderweg. Heb je bij elke rit een zakje gummibeertjes nodig? Nee. Redt het je wanneer je merkt dat je energie opraakt? Zeker!
Het is onwaarschijnlijk dat je AXS-batterijen halverwege de rit uitvallen, aangezien ze urenlang meegaan, afhankelijk van het component:
- Wegderailleurs: 60 uur
- MTB-derailleurs: 25 uur
- Dropper-posten: 60 uur
- Ophangingssystemen: 20-35 uur
Voor zo’n klein pakketje levert een AXS-batterij veel vermogen, dus waarom zou je er niet eentje extra bij je hebben voor noodgevallen? Stop er een in je gereedschapsrol, stuurtas of zak. Je zult nauwelijks merken dat hij er is... het weegt tenslotte maar 24 gram.

"Moet ik bij het merk SRAM blijven?"
Hoewel goedkope generieke opties online verleidelijk kunnen zijn, zijn ze het risico niet waard. Deze imitatiebatterijen en opladers voldoen niet aan de prestatie-eisen van SRAM op het gebied van capaciteit, veiligheid en betrouwbaarheid. Echte SRAM-onderdelen zijn ontworpen en getest met de nadruk op veiligheid en optimale prestaties. Vermijd aanbiedingen van andere fabrikanten, omdat het gebruik daarvan de garantie van SRAM ongeldig maakt.
We hebben de imitatieproducten vergeleken met het origineel en verschillende redenen gevonden om voorzichtig te zijn met deze off-brand batterijen en opladers:
"Wat is de beste manier om op te laden?"
Je SRAM-batterijlader wordt geleverd met een USB-kabel. Als je een USB-AC-adapter gebruikt, zorg er dan voor dat deze minimaal 1A bij 5V levert. Als je de lader op een computer of laptop aansluit, zorg er dan voor dat het een USB 3.0-poort of later is voor opladen.
Wanneer de batterij correct in de lader is geïnstalleerd, geeft de amberkleurige LED aan dat de batterij oplaadt. Zodra de LED groen wordt, is de batterij klaar. Een volledige oplading duurt niet langer dan een uur.
Technische tip: Als je een rode LED op de lader ziet, is er een fout opgetreden. Verwijder gewoon de batterij uit de lader en installeer deze opnieuw. Koppel vervolgens de lader los en weer aan.

"Kan ik meerdere batterijen tegelijk opladen?"
Ja, dat kan nu! De nieuwe Four Battery Charger is precies wat je nodig hebt wanneer je meerdere AXS-batterijen snel wilt opladen. Deze USB-C aangedreven lader laadt vier batterijen op in dezelfde tijd als een enkele lader, met een nog snellere oplaadtijd als slechts één of twee batterijen worden opgeladen. Het heeft ook een snellaadfunctie die de batterijen snel tot 75% oplaadt.

"Wat is de gemakkelijkste manier om mijn batterijstatus te zien?"
Controleer de laadstatus met een druk op de knop. Het is letterlijk zo simpel. Druk op de AXS-knop van een component en kijk naar de LED ernaast:
- Groen = tot 100% batterijcapaciteit over
- Rood = 10-25% batterijcapaciteit over
- Knipperend Rood = minder dan 10% batterijcapaciteit over
Je kunt de batterijstatus ook monitoren via de AXS-app. Als je rijdt met een head unit, koppel deze dan aan je AXS-componenten om oplaadherinneringen rechtstreeks op je scherm te ontvangen.

"Wat zit er in de batterijen van mijn shifters?"
Elke AXS-shifter gebruikt een CR2032-batterij. Deze knoopcelbatterijen gaan ongeveer twee jaar mee bij normaal gebruik en zijn eenvoudig te vervangen.
Technische tip: Voor de beste prestaties kun je het beste vervangende batterijen kiezen zonder een bittere, kindveilige coatingring. Deze ring kan interferentie veroorzaken tussen de batterij en de terminal, wat kan leiden tot mogelijke prestatieproblemen.
"Welke soort batterij zit er in mijn power meter?"
De AXS power meter spiders gebruiken ook CR2032 knoopcelbatterijen. Deze gaan 200 rij-uren mee en hoeven niet met gereedschap te worden verwisseld. Kies opnieuw een batterij zonder de kindveilige coating wanneer het tijd is voor vervanging, om ervoor te zorgen dat je power meter optimaal presteert.
Als je een power meter hebt met een spindel, krijg je meer dan 400 rij-uren uit de AAA-lithiumbatterij die in de batterijbehuizing zit.
"Moet ik me zorgen maken over rijden in slecht weer?"
Sneeuw, hagel of rivieren... kom maar op. Je AXS-systeem is volledig waterdicht volgens de IPX7 internationale standaard. Er is geen reden om te twijfelen om op pad te gaan wanneer het weer nat is.
Je AXS-batterijen hebben een gepolijste oppervlakte die zorgt voor een stevige afdichting tussen de componenten. Wanneer een batterij correct is geïnstalleerd, kunnen verontreinigingen niet binnendringen, wat betekent dat je altijd op je fiets kunt stappen wanneer je wilt.
